2022.11.11

Patarimai moksleiviams, kaip dar mokykloje pamatyti savo karjeros kelią

Akcininkai, valdyba, CEO: kaip kurti vertę drauge?

2022.07.07

Kokių vadovų laukia kultūros sektorius?

2022.07.07

Aukščiausiose pozicijose vadovams vieniša: kaip CEO gali sau padėti?

2022.07.07
1 77 78 79 80 81 110

Vyresniųjų klasių moksleiviai neretai pasiskirsto į tris grupes. Pirmieji tvirtai žino, kuo nori būti baigę mokyklą. Antrieji – dvejoja, svarsto keletą variantų. Tuo metu tretieji net neįsivaizduoja, kuria kryptimi pasukti, bet labai nori ją surasti. Tad ar įmanoma dar mokykloje pamatyti savo karjeros kelią? Kaip tai padaryti pataria studentai, dėstytojai, mokyklų ir universitetų atstovai.

Išnaudokite visas galimybes

Neretai su pirmąja įtampa dėl ateities pasirinkimų moksleiviai susiduria dar dešimtoje klasėje. Tuomet reikia pasirinkti mokomuosius dalykus, į kuriuos gilinsis vyriausiose klasėse. Vilniaus Vytauto Didžiojo gimnazijos direktorius Rytis Komičius sako, kad šie laikai priklauso drąsiems žmonėms. Jei moksleivis pasiryžęs ieškoti ir atrasti labiausiai priimtiną profesiją, jam tikrai pasiseks. Svarbiausia pasinaudoti supančiomis galimybėmis.

„Pradėkite nuo asmenybės pažinimo ir karjeros testų, kurie prieinami daugelyje mokyklų, jų taip pat galima rasti atvirose interneto prieigose. Jei mokykloje dirba karjeros konsultantas, būtinai su juo pabendraukite ir apsilankykite studijų mugėse. Dar paieškokite informacijos, ar jūsų mieste prieinama šešėliavimo paslauga (angl. job shadowing). Tai galimybė vieną ar kelias dienas praleisti patinkančioje įmonėje ir pamatyti, ką žmonės joje dirba“, – pataria R. Komičius.

Įstokite į moksleivių klubą

Net jeigu nuo vaikystės turite tvirtą svajonę dirbti sėkmingame startuolyje ar tapti tarptautinės teisės specialistu, vis tiek verta savo svajonę patikrinti. Geriausias kelias tai padaryti yra kuo labiau prisiliesti prie profesijos, akis į akį bendrauti su savo srities ekspertais ir būtinai pabandyti patiems atlikti užduotis, kurios būtų kasdienybė jūsų darbe. ISM Vadybos ir ekonomikos universiteto priėmimų vadovė Roberta Paškevičiūtė pataria įstoti į moksleivių klubą. Ji pasakoja, kodėl vieną šeštadienį per mėnesį verslu ir vadyba besidomintys Lietuvos moksleiviai susitinka ISM „Verslumo klube“.

„Verslumo klubo tikslas – kad per patyrimą moksleiviai kuo labiau prisiliestų prie juos dominančios srities – verslo ir vadybos. Klube moksleiviai būna tarp bendraminčių, užmezga kontaktus, susipažįsta su startuolių kūrėjais ir ilgai veikiančių verslų savininkais. Tai vyresniųjų klasių moksleiviams atneša daug vertingų praktinių žinių apie juos dominančią sritį“, – pasakoja R. Paškevičiūtė.

Anot specialistės, universiteto įkurtame moksleivių klube mokomasi vystyti verslo idėjas, todėl labiausiai motyvuotiems svajonė įkurti savo startuolį gali tapti realybe dar mokykloje.

Roberta Paškevičiūtė

Išanalizuokite bent kelias sritis

Sudėtingiau vienuoliktoje ar dvyliktoje klasėje praktiškai prisiliesti prie visų patinkančių specialybių, jeigu jų yra ne viena. Tačiau tikrai galima jas išsamiai išanalizuoti. Antro kurso studentas Rapolas Meškauskas prisimena, kad prieš nuspręsdamas, ką norėtų veikti ateityje, analizavo ir lygino mažiausiai keturias specialybes.

„Viena ryškiausių svajonių buvo žurnalistika. Kai ėmiau savęs klausti, ar man tikrai patinka rinkti informaciją, su ja dirbti, galiausiai rašyti, supratau, kad ne. Vadinasi, tai yra ženklas, kad nesijausiu gerai dirbdamas tokį darbą. Mokykloje domino ir mediko karjera, tačiau biologijos mokslas neįtraukė tiek, kad būčiau pasirinkęs šią specialybę“, – prisimena R. Meškauskas.

Būdamas moksleivis, Rapolas dalyvavo ir populiariuose muzikiniuose projektuose. Visgi supratęs, kiek šioje srityje mažai pastovumo, po mokyklos nusprendė pasukti į tarptautinio verslo ir komunikacijos sritį, o muzika liko šalia kaip mylimas hobis.

Rapolas Meškauskas

Asmeninis įvaizdis atveria daugiau galimybių

Jau mokykloje planuojant ir mąstant apie ateitį, naudinga pagalvoti ir apie asmeninį prekės ženklą (angl. personal brand), kurį turi visi, tik ne visi stengiasi stiprinti. Anot ISM universiteto dėstytojos, asmeninio ir darbdavio įvaizdžio vystymo ekspertės dr. Dominykos Venciūtės, tai, kaip bendraujame, atrodome ir pristatome save yra svarbu kiekvienam – moksleiviai ne išimtis. Ypač galvoti apie asmeninį įvaizdį aktualu moksleiviams, jau žinantiems, kuria kryptimi ateityje norėtų judėti.

„Pavyzdžiui, jei moksleivis svajoja dirbti rinkodaros srityje, jis dar mokyklos suole gali pradėti domėtis rinkodaros naujienomis, skaityti literatūrą ir save pristatyti kaip šia sritimi besidomintį jauną žmogų. Neabejoju, kad tai padarys įspūdį pirmosiose praktikos ar darbo paieškose ar net stojant į universitetą“, – įsitikinusi D. Venciūtė.

Pradėti stiprinti asmeninį įvaizdį moksleiviai gali išsikeldami tikslą, kam to reikia. Tuomet, pasitelkdami įvairius savęs pažinimo ir charakterio testus, išsigryninti savo stiprybes, kurių tvirtas žinojimas leis lengviau save pristatyti skirtingose situacijose. Galiausiai galima pradėti komunikuoti socialiniuose tinkluose, netgi pagalvoti ir apie į karjerą orientuotą „LinkedIn“. Anot dr. D. Venciūtės, vyrauja klaidingas įsitikimas, kad turiniu gali dalintis tik daugiametę patirtį toje srityje turintys žmonės.

Dr. Dominyka Venciūtė

Dilema: kitų nuomonė

Dilema, su kuria susiduria moksleiviai, – kieno nuomonė apie karjerą teisingiausia: tėvų, karjeros konsultanto, gal klasės auklėtojos? R. Komičiaus teigimu, sprendžiant dėl savo ateities pasirinkimų išties svarbu pasikalbėti ir diskutuoti su kitais žmonėmis, nes jaunam žmogui svarbu susipažinti su įvairiais požiūriais, įžvelgti pliusus ir minusus, tačiau visų svarbiausia yra sprendimą priimti pačiam, pasikliauti savo širdimi. Paradoksas, kad daug galvojame apie pasirinkimą, tačiau atsakymas yra čia pat – tai mūsų polinkiai, interesai, domėjimosi sritys ir tai, ką jau dabar sekasi daryti gerai.

Pamatyti savo karjeros kryptį dar mokykloje nėra neįmanoma misija žinant, kiek paslaugų moksleiviams prieinama bei kokia daugybė padėti suinteresuotų žmonių supa. Belieka skirti laiko ir įdėti pastangų visomis galimybėmis pasinaudoti, juk pas ieškančius ateina ir atsakymai.

Vyresniųjų klasių moksleiviai neretai pasiskirsto į tris grupes. Pirmieji tvirtai žino, kuo nori būti baigę mokyklą. Antrieji – dvejoja, svarsto keletą variantų. Tuo metu tretieji net neįsivaizduoja, kuria kryptimi pasukti, bet labai nori ją surasti. Tad ar įmanoma dar mokykloje pamatyti savo karjeros kelią? Kaip tai padaryti pataria studentai, dėstytojai, mokyklų ir universitetų atstovai.

Išnaudokite visas galimybes

Neretai su pirmąja įtampa dėl ateities pasirinkimų moksleiviai susiduria dar dešimtoje klasėje. Tuomet reikia pasirinkti mokomuosius dalykus, į kuriuos gilinsis vyriausiose klasėse. Vilniaus Vytauto Didžiojo gimnazijos direktorius Rytis Komičius sako, kad šie laikai priklauso drąsiems žmonėms. Jei moksleivis pasiryžęs ieškoti ir atrasti labiausiai priimtiną profesiją, jam tikrai pasiseks. Svarbiausia pasinaudoti supančiomis galimybėmis.

„Pradėkite nuo asmenybės pažinimo ir karjeros testų, kurie prieinami daugelyje mokyklų, jų taip pat galima rasti atvirose interneto prieigose. Jei mokykloje dirba karjeros konsultantas, būtinai su juo pabendraukite ir apsilankykite studijų mugėse. Dar paieškokite informacijos, ar jūsų mieste prieinama šešėliavimo paslauga (angl. job shadowing). Tai galimybė vieną ar kelias dienas praleisti patinkančioje įmonėje ir pamatyti, ką žmonės joje dirba“, – pataria R. Komičius.

Įstokite į moksleivių klubą

Net jeigu nuo vaikystės turite tvirtą svajonę dirbti sėkmingame startuolyje ar tapti tarptautinės teisės specialistu, vis tiek verta savo svajonę patikrinti. Geriausias kelias tai padaryti yra kuo labiau prisiliesti prie profesijos, akis į akį bendrauti su savo srities ekspertais ir būtinai pabandyti patiems atlikti užduotis, kurios būtų kasdienybė jūsų darbe. ISM Vadybos ir ekonomikos universiteto priėmimų vadovė Roberta Paškevičiūtė pataria įstoti į moksleivių klubą. Ji pasakoja, kodėl vieną šeštadienį per mėnesį verslu ir vadyba besidomintys Lietuvos moksleiviai susitinka ISM „Verslumo klube“.

„Verslumo klubo tikslas – kad per patyrimą moksleiviai kuo labiau prisiliestų prie juos dominančios srities – verslo ir vadybos. Klube moksleiviai būna tarp bendraminčių, užmezga kontaktus, susipažįsta su startuolių kūrėjais ir ilgai veikiančių verslų savininkais. Tai vyresniųjų klasių moksleiviams atneša daug vertingų praktinių žinių apie juos dominančią sritį“, – pasakoja R. Paškevičiūtė.

Anot specialistės, universiteto įkurtame moksleivių klube mokomasi vystyti verslo idėjas, todėl labiausiai motyvuotiems svajonė įkurti savo startuolį gali tapti realybe dar mokykloje.

Roberta Paškevičiūtė

Išanalizuokite bent kelias sritis

Sudėtingiau vienuoliktoje ar dvyliktoje klasėje praktiškai prisiliesti prie visų patinkančių specialybių, jeigu jų yra ne viena. Tačiau tikrai galima jas išsamiai išanalizuoti. Antro kurso studentas Rapolas Meškauskas prisimena, kad prieš nuspręsdamas, ką norėtų veikti ateityje, analizavo ir lygino mažiausiai keturias specialybes.

„Viena ryškiausių svajonių buvo žurnalistika. Kai ėmiau savęs klausti, ar man tikrai patinka rinkti informaciją, su ja dirbti, galiausiai rašyti, supratau, kad ne. Vadinasi, tai yra ženklas, kad nesijausiu gerai dirbdamas tokį darbą. Mokykloje domino ir mediko karjera, tačiau biologijos mokslas neįtraukė tiek, kad būčiau pasirinkęs šią specialybę“, – prisimena R. Meškauskas.

Būdamas moksleivis, Rapolas dalyvavo ir populiariuose muzikiniuose projektuose. Visgi supratęs, kiek šioje srityje mažai pastovumo, po mokyklos nusprendė pasukti į tarptautinio verslo ir komunikacijos sritį, o muzika liko šalia kaip mylimas hobis.

Rapolas Meškauskas

Asmeninis įvaizdis atveria daugiau galimybių

Jau mokykloje planuojant ir mąstant apie ateitį, naudinga pagalvoti ir apie asmeninį prekės ženklą (angl. personal brand), kurį turi visi, tik ne visi stengiasi stiprinti. Anot ISM universiteto dėstytojos, asmeninio ir darbdavio įvaizdžio vystymo ekspertės dr. Dominykos Venciūtės, tai, kaip bendraujame, atrodome ir pristatome save yra svarbu kiekvienam – moksleiviai ne išimtis. Ypač galvoti apie asmeninį įvaizdį aktualu moksleiviams, jau žinantiems, kuria kryptimi ateityje norėtų judėti.

„Pavyzdžiui, jei moksleivis svajoja dirbti rinkodaros srityje, jis dar mokyklos suole gali pradėti domėtis rinkodaros naujienomis, skaityti literatūrą ir save pristatyti kaip šia sritimi besidomintį jauną žmogų. Neabejoju, kad tai padarys įspūdį pirmosiose praktikos ar darbo paieškose ar net stojant į universitetą“, – įsitikinusi D. Venciūtė.

Pradėti stiprinti asmeninį įvaizdį moksleiviai gali išsikeldami tikslą, kam to reikia. Tuomet, pasitelkdami įvairius savęs pažinimo ir charakterio testus, išsigryninti savo stiprybes, kurių tvirtas žinojimas leis lengviau save pristatyti skirtingose situacijose. Galiausiai galima pradėti komunikuoti socialiniuose tinkluose, netgi pagalvoti ir apie į karjerą orientuotą „LinkedIn“. Anot dr. D. Venciūtės, vyrauja klaidingas įsitikimas, kad turiniu gali dalintis tik daugiametę patirtį toje srityje turintys žmonės.

Dr. Dominyka Venciūtė

Dilema: kitų nuomonė

Dilema, su kuria susiduria moksleiviai, – kieno nuomonė apie karjerą teisingiausia: tėvų, karjeros konsultanto, gal klasės auklėtojos? R. Komičiaus teigimu, sprendžiant dėl savo ateities pasirinkimų išties svarbu pasikalbėti ir diskutuoti su kitais žmonėmis, nes jaunam žmogui svarbu susipažinti su įvairiais požiūriais, įžvelgti pliusus ir minusus, tačiau visų svarbiausia yra sprendimą priimti pačiam, pasikliauti savo širdimi. Paradoksas, kad daug galvojame apie pasirinkimą, tačiau atsakymas yra čia pat – tai mūsų polinkiai, interesai, domėjimosi sritys ir tai, ką jau dabar sekasi daryti gerai.

Pamatyti savo karjeros kryptį dar mokykloje nėra neįmanoma misija žinant, kiek paslaugų moksleiviams prieinama bei kokia daugybė padėti suinteresuotų žmonių supa. Belieka skirti laiko ir įdėti pastangų visomis galimybėmis pasinaudoti, juk pas ieškančius ateina ir atsakymai.

magnifiercrosschevron-downarrow-up