Pastaruoju metu vienas po kito pasaulį staiga ištikę sukrėtimai neaplenkia ir mokyklų. Besikeičianti aplinka atnešė daug pokyčių – visi tapome skaitmeniškai raštingesni, kinta mokinių poreikiai, naujas iššūkis – sudėtinga migracijos situacija, juntant ekologinį nerimą, svarbia tema tampa ir aplinkosauginis sąmoningumas bei ekologinis raštingumas.
Visų šių iššūkių fone kaip niekad svarbi tampa vadovo lyderystė – tokia, kuri įgalina veikti drąsiai ir iniciatyviai. Viena iš tokių savo lyderyste įkvepiančių vadovių – dr. Dalia Dambrauskienė, Šiaulių Centro pradinės mokyklos ir Šiaulių lopšelio-darželio „Bangelė“ direktorė, aktyvi Šiaulių miesto ir visos Lietuvos švietimo bendruomenės veikėja. Švietimo lyderė dalijasi, su kokiais iššūkiais šiandien susiduria švietimo bendruomenė, kokie sprendimai reikalingi ir kas svarbiausia asmeninės lyderystės kelionėje.
Dambrauskienė gerai įsidėmėjo anksčiau perskaitytą mintį, kad bet koks iššūkis kartu yra ir galimybė praaugti savo paties nusistatytas ribas. O tokių iššūkių-galimybių, anot jos, švietimo lyderiams šiandien netrūksta.
„Ugdymas negali būti atsietas nuo aktualijų. Pavyzdžiui, pastaruoju metu ypač suaktualėjo kalbos apie ekologinį raštingumą. Mano vadovaujamame lopšelyje-darželyje vienas iš dabartinių veiklos prioritetų yra aplinkosauginis ugdymas. Dedame pastangas, kad vaikai nuo pat mažumės turėtų aplinkai draugiškus įpročius. Pradinėje mokykloje daug dėmesio skiriame socialinei demokratijai. Vykdome individualius mokinių pokalbius su klasės mokytoju, organizuojame ne tik klasės, bet ir visos mokyklos susirinkimus. Apskritai, siekiame, kad sprendimų priėmime dalyvautų visa bendruomenė – mokytojai, kiti darbuotojai, moksleiviai, jų šeimos. Taip pat mokykloje esame įsteigę Teisingumo komitetą, kuriam keliama misija palaikant lygiavertišką santykį tarp mokinio ir mokytojo spręsti mokykloje kylančias problemines situacijas“, – dalijasi direktorė.
Dabar naujus iššūkius kelia ir nuo karo prieš Ukrainą pabėgusių vaikų ugdymas. D. Dambrauskienė pasakoja, kad tenka bendrauti užsienio kalbomis, empatiškai reaguoti ir atliepti ne tik ugdymo, bet ir kitus atvykusiųjų poreikius.
Nežinome iššūkių, kurie mūsų dar tik laukia ateityje. Šiaulietė mano, kad turime rengtis tam, jog ir toliau neišvengiamai sparčiai vystysis technologijos. Todėl labai svarbu skaitmeninio raštingumo ir informatinio mąstymo ugdymas. Visgi, kad ir kas benutiktų ateityje, ji įsitikinusi – vertybinių nuostatų formavimas, žmogaus santykis su žmogumi išliks svarbiausias.
„Reaguojant į kontekstą ir jau dabar vykstančius pokyčius, vienas didžiausių mano, kaip vadovės, tikslų yra paskatinti įstaigos bendruomenę nuolat mokytis. Tik tai gali lemti geresnius mokinių mokymo(si) rezultatus ir tobulinti įstaigos veiklą. Ir priešingai, situacija, kai mokyklos bendruomenė ar atskiri jos atstovai atsiduria pozicijoje „mes viską žinome“ ar „mes viską mokame“, yra labai pavojinga. Pati siekiu nuolat mokytis, nes manau, kad nėra tokios ribos, kurią pasiekus mokytis nebereikėtų. Siekiu, kad nuosekliai mokytųsi ir pedagogai“, – pasakoja D. Dambrauskienė.
Savo asmeninės lyderystės kelionėje D. Dambrauskienė išskiria ISM Vadybos ir ekonomikos universiteto „Švietimo lyderystės“ studijas. Ji pasakoja, kad šios studijos leido jai tobulėti kaip asmenybei ir kaip švietimo profesionalei. „Studijos visuomet augina. O studijos ISM padėjo tvirčiau pasijausti vadovo pozicijoje, dažnu atveju pasitvirtinti, kad bendrauju ir veikiu teisingai. Taip pat – žinoti, kaip elgtis, efektyviau priimti sprendimus, tvarkytis su sudėtingomis situacijomis, veikti greičiau ir profesionaliau. Įgijau daugiau pasitikėjimo savimi“, – pasakoja ji.
Naudingas ne tik studijų turinys, didele dovana tapo ir studijų draugai. Šiaulietę džiugina ir po studijų tebesitęsiantys patirčių mainai, su kolegomis įgyvendinami bendri projektai. Ne paskutinėje vietoje – ir moralinis bendražygių palaikymas. Panašios nuomonės laikosi ir kiti vadovai. „Rengdama savo disertaciją, tyriau, kas palengvina pasidalytosios lyderystės įgyvendinimą švietimo įstaigose, kas palengvina vadovų darbą. Apklausti vadovai atsakė, kad studijų draugai, „Švietimo lyderystės“ alumnai, susiformavę bendradarbiavimo tinklai“, – sako ji.
Dambrauskienei daug džiaugsmo teikia ir neformalus bendravimas. „Nors po studijų baigimo jau praėjo keletas metų, bet bendravimas su bendramoksliais tęsiasi, kasmet vyksta susitikimai skirtinguose Lietuvos miestuose. Šiais metais su kitais ISM alumnais susitiksime konferencijoje Palangoje“, – pastebi šiaulietė.
Direktorės požiūris ir aktyvumas švietime įtraukia ir Šiaulių miesto bendruomenę. Kartu su kitais ikimokyklinio ugdymo įstaigų vadovais ji savo krašte yra įkūrusi vadovų asociaciją. Čia dalijamasi profesine informacija, vykdomi vidiniai mokymai, rengiami pasiūlymai Šiaulių miesto savivaldybei.
„Tai stiprina, augina mus, kaip vadovus, tuo pačiu tobulėja ir mūsų vadovaujamų švietimo įstaigų bendruomenės. Siekiame užtikrinti ir ugdymo proceso, ir ugdymo aplinkų kokybę. Artimiausiu metu asociacija organizuoja jau antrą vadovų forumą „Vadovo valanda“. Tikiu, kad kartu su bendruomene subrandinsime ir įgyvendinsime dar ne vieną idėją ir iniciatyvą tiek miesto, tiek šalies mastu“, – neabejoja D. Dambrauskienė.
Daugiau informacijos apie Švietimo lyderystės“ magistrantūros studijas ČIA
Pastaruoju metu vienas po kito pasaulį staiga ištikę sukrėtimai neaplenkia ir mokyklų. Besikeičianti aplinka atnešė daug pokyčių – visi tapome skaitmeniškai raštingesni, kinta mokinių poreikiai, naujas iššūkis – sudėtinga migracijos situacija, juntant ekologinį nerimą, svarbia tema tampa ir aplinkosauginis sąmoningumas bei ekologinis raštingumas.
Visų šių iššūkių fone kaip niekad svarbi tampa vadovo lyderystė – tokia, kuri įgalina veikti drąsiai ir iniciatyviai. Viena iš tokių savo lyderyste įkvepiančių vadovių – dr. Dalia Dambrauskienė, Šiaulių Centro pradinės mokyklos ir Šiaulių lopšelio-darželio „Bangelė“ direktorė, aktyvi Šiaulių miesto ir visos Lietuvos švietimo bendruomenės veikėja. Švietimo lyderė dalijasi, su kokiais iššūkiais šiandien susiduria švietimo bendruomenė, kokie sprendimai reikalingi ir kas svarbiausia asmeninės lyderystės kelionėje.
Dambrauskienė gerai įsidėmėjo anksčiau perskaitytą mintį, kad bet koks iššūkis kartu yra ir galimybė praaugti savo paties nusistatytas ribas. O tokių iššūkių-galimybių, anot jos, švietimo lyderiams šiandien netrūksta.
„Ugdymas negali būti atsietas nuo aktualijų. Pavyzdžiui, pastaruoju metu ypač suaktualėjo kalbos apie ekologinį raštingumą. Mano vadovaujamame lopšelyje-darželyje vienas iš dabartinių veiklos prioritetų yra aplinkosauginis ugdymas. Dedame pastangas, kad vaikai nuo pat mažumės turėtų aplinkai draugiškus įpročius. Pradinėje mokykloje daug dėmesio skiriame socialinei demokratijai. Vykdome individualius mokinių pokalbius su klasės mokytoju, organizuojame ne tik klasės, bet ir visos mokyklos susirinkimus. Apskritai, siekiame, kad sprendimų priėmime dalyvautų visa bendruomenė – mokytojai, kiti darbuotojai, moksleiviai, jų šeimos. Taip pat mokykloje esame įsteigę Teisingumo komitetą, kuriam keliama misija palaikant lygiavertišką santykį tarp mokinio ir mokytojo spręsti mokykloje kylančias problemines situacijas“, – dalijasi direktorė.
Dabar naujus iššūkius kelia ir nuo karo prieš Ukrainą pabėgusių vaikų ugdymas. D. Dambrauskienė pasakoja, kad tenka bendrauti užsienio kalbomis, empatiškai reaguoti ir atliepti ne tik ugdymo, bet ir kitus atvykusiųjų poreikius.
Nežinome iššūkių, kurie mūsų dar tik laukia ateityje. Šiaulietė mano, kad turime rengtis tam, jog ir toliau neišvengiamai sparčiai vystysis technologijos. Todėl labai svarbu skaitmeninio raštingumo ir informatinio mąstymo ugdymas. Visgi, kad ir kas benutiktų ateityje, ji įsitikinusi – vertybinių nuostatų formavimas, žmogaus santykis su žmogumi išliks svarbiausias.
„Reaguojant į kontekstą ir jau dabar vykstančius pokyčius, vienas didžiausių mano, kaip vadovės, tikslų yra paskatinti įstaigos bendruomenę nuolat mokytis. Tik tai gali lemti geresnius mokinių mokymo(si) rezultatus ir tobulinti įstaigos veiklą. Ir priešingai, situacija, kai mokyklos bendruomenė ar atskiri jos atstovai atsiduria pozicijoje „mes viską žinome“ ar „mes viską mokame“, yra labai pavojinga. Pati siekiu nuolat mokytis, nes manau, kad nėra tokios ribos, kurią pasiekus mokytis nebereikėtų. Siekiu, kad nuosekliai mokytųsi ir pedagogai“, – pasakoja D. Dambrauskienė.
Savo asmeninės lyderystės kelionėje D. Dambrauskienė išskiria ISM Vadybos ir ekonomikos universiteto „Švietimo lyderystės“ studijas. Ji pasakoja, kad šios studijos leido jai tobulėti kaip asmenybei ir kaip švietimo profesionalei. „Studijos visuomet augina. O studijos ISM padėjo tvirčiau pasijausti vadovo pozicijoje, dažnu atveju pasitvirtinti, kad bendrauju ir veikiu teisingai. Taip pat – žinoti, kaip elgtis, efektyviau priimti sprendimus, tvarkytis su sudėtingomis situacijomis, veikti greičiau ir profesionaliau. Įgijau daugiau pasitikėjimo savimi“, – pasakoja ji.
Naudingas ne tik studijų turinys, didele dovana tapo ir studijų draugai. Šiaulietę džiugina ir po studijų tebesitęsiantys patirčių mainai, su kolegomis įgyvendinami bendri projektai. Ne paskutinėje vietoje – ir moralinis bendražygių palaikymas. Panašios nuomonės laikosi ir kiti vadovai. „Rengdama savo disertaciją, tyriau, kas palengvina pasidalytosios lyderystės įgyvendinimą švietimo įstaigose, kas palengvina vadovų darbą. Apklausti vadovai atsakė, kad studijų draugai, „Švietimo lyderystės“ alumnai, susiformavę bendradarbiavimo tinklai“, – sako ji.
Dambrauskienei daug džiaugsmo teikia ir neformalus bendravimas. „Nors po studijų baigimo jau praėjo keletas metų, bet bendravimas su bendramoksliais tęsiasi, kasmet vyksta susitikimai skirtinguose Lietuvos miestuose. Šiais metais su kitais ISM alumnais susitiksime konferencijoje Palangoje“, – pastebi šiaulietė.
Direktorės požiūris ir aktyvumas švietime įtraukia ir Šiaulių miesto bendruomenę. Kartu su kitais ikimokyklinio ugdymo įstaigų vadovais ji savo krašte yra įkūrusi vadovų asociaciją. Čia dalijamasi profesine informacija, vykdomi vidiniai mokymai, rengiami pasiūlymai Šiaulių miesto savivaldybei.
„Tai stiprina, augina mus, kaip vadovus, tuo pačiu tobulėja ir mūsų vadovaujamų švietimo įstaigų bendruomenės. Siekiame užtikrinti ir ugdymo proceso, ir ugdymo aplinkų kokybę. Artimiausiu metu asociacija organizuoja jau antrą vadovų forumą „Vadovo valanda“. Tikiu, kad kartu su bendruomene subrandinsime ir įgyvendinsime dar ne vieną idėją ir iniciatyvą tiek miesto, tiek šalies mastu“, – neabejoja D. Dambrauskienė.
Daugiau informacijos apie Švietimo lyderystės“ magistrantūros studijas ČIA